10 Mayıs 2012

Ihlamur Yaprağı Sarması



Malzemeler:

70 adet körpe ıhlamur yaprağı
300 gr orta yağlı kıyma
1 su bardağı pirinç (1 cup)
4 yemek kaşığı nar ekşili sos (4 tbsp)
½ demet dereotu
½ demet maydanoz
1 adet taze yeşil sarımsak
2 orta boy kuru soğan
1 orta boy domates
1 yemek kaşığı biber salçası (1 tbsp)

½ çay kaşığı kekik (¼ tsp)
½ çay kaşığı tarçın (¼ tsp)
½ çay kaşığı karabiber (¼ tsp)
½ çay kaşığı kırmızı biber (¼ tsp)
½ çay kaşığı kimyon (¼ tsp)
Tuz
Zeytinyağ
½ limonun suyu


Tencereye konulan su kaynayınca 1 yemek kaşığı tuz atılır. Sap kısımları kesilmiş iyice yıkanmış ıhlamur yaprakları konulup iyice yumuşayıncaya kadar haşlanır. Bu süre 30 dakikayı bulabilmekte. Haşlanan yaprakları soğuk suyla iyice yıkayıp süzgeçe alıyoruz.

Soğan küçük yemeklik doğranır. Dereotu, maydanoz ve sarımsak ince kıyılır. Kabukları soyulan domates küçük küp küp doğranır. Genişçe bir kabın içine alınan tüm malzemeler pirinç hariç iyice karıştırılır. Tüm baharatlar, kıyma, biber salçası ve 2 yemek kaşığı nar ekşili sos eklendikten sonra tamamen karıştırılır. Karışıma yıkanıp süzülmüş pirinç ve zeytinyağ eklendikten sonra iç harcımız hazır hale gelecek.

Daha önceden haşladığımız ıhlamur yapraklarını aynen asma yaprağı sarar gibi sarıyoruz. Tencereye yerleştirdiğimiz sarmalarımızın üzerini kaplayacak kadar porselen bir tabak kapatıyoruz ki sarmalarımız dağılmadan pişsin. :))) Bir kaseye sıcak su koyup bunun içerisine 2 yemek kaşığı nar ekşili sosu,½ limon suyu, tuz ve zeytinyağı koyup karıştırdıktan sonra hazırladığımız sosu sarmalarımızın üzerine döküyoruz. Sarmalarımızı orta ateşte pişirmeye başlıyoruz. Su seviyesi sarmaların üzerini geçer geçmez olmalı. Su kaynadıktan sonra ocağın altını kısıp pişirmeye devam ediyoruz. Yapraklarınızın nekadar körpe olduğu pişme süresini direk etkileyeceğinden, pişip pişmediklerini tadına bakarak anlayacağız. :)) Sıcakken yanında yoğurtla servisini yapıyoruz. Deneyebilecek olanlara şimdiden afiyetler olsun.

Sarmalarınız pişerken üzerine dökeceğiniz bir miktar zeytinyağ dolmalarınızın hem daha lezzetli olmasını hem de parlak görünmesini sağlayacaktır.
***Evet evet biliyorum kulağınıza çok yabancı geldi öyle değil mi. Blog için farklı bir arayış içindeyken arkadaşlarımızdan birisinin annesi bize tam da mevsimi yoğurtlu kiraz yaprağı sarmasının tarifini göndermiş. Kiraz yapraklarımız önümüzdeki haftaya gelecek. Balkona sarkan ıhlamur yaprakları, balkonun diğer tarafına sarkan dut yaprakları, hatta bahçedeki kivi yaprakları bile benden de sarma olur neden denemiyorsun der oldular. :)))) Dut yaprağı, kiraz yaprağı dolmasını daha önceden duymuşluğum vardı ama ıhlamur yaprağı dolmasını duymamıştım. Sevgili Nuray ben duydum oluyor, ben en çok fasulye yaprağı sarmasını seviyorum dedi. Oldu bir yaşıma daha girdim. Bir de fasulye yaprağı dolması çıktı başıma.:)))) Nuray söylüyorsa doğrudur nede olsa Mengenli o bilmeyecek de kim bilecek. Bulduğumuzda fasulye yaprağı sarmasıda yapacağız elbette.:))) Bu arada en meşhur Mengen dolmasının Kaldırık Dolması olduğunu da öğernmiş bulunuyorum.:))) Hemen tazecik ıhlamur yapraklarından toplayıp mutfağın yolunu tuttuk ve bu harika sarma ortaya çıktı. İnanılmaz güzel bir aroması var. Çok keyifli muhtemelen yarın yeniden yapacağız:)))  

Biliyorum köşedeki manavda satılan bir şey değil ama olura bir gün bir ıhlamur ağacı görürseniz. En körpe yaprakları toplayıp hemen bu sarmayı yapın derim. Biz bu anlamda çok şanslıyız. Bulgaristanda her yer ama her yer ıhlamur ağaçlarıyla dolu. Bizde yol kenarına dikilen yabani kestane, çınar ağaçları burada yerlerini ıhlamur ve ceviz ağaçlarına bırakmışlar.


Bu da balkona yapraklarını cömertçe uzatan ıhlamur ağacımız. :))



Canım arkadaşım sevgili Hikmet binlerce kilometre ötede blogda paylaştığımız "Ihlamur Yaprağı Sarması" tarifinden yararlanıp mis kokulu sarmalar yapmış bize de onun yaptığı güzel sarmaların resmini paylaşmak düşüyor. Afiyetler olsun Hikmetciğim, ellerine sağlık:)))))


6 yorum:

Adsız dedi ki...

Bi yaşıma daha girdim ıhlamuru kaynatıp içerdik de bu kadarını beklemiyordum daha neler göreceğiz acaba... Ellerinize sağlık
birsen

Adsız dedi ki...

Sizin oralarda ıhlamur ağacı bol olduğu için kaynatıp içmek sizi pek kesmemiş galiba.
Nevbahar

Adsız dedi ki...

hayatımda ilk defa duydum tadını çok merak ettim,
ama bizim yapma şansımız hiç yok biz burada ıhlamuru içmek için bile bulamıyoruz.
muazzez

Arz dedi ki...

Bu sarmayı yedikten sonra Ankara'daki evin bahçesine ıhlamur ağacı dikmek farz oldu.:)))

Arz dedi ki...

Bende bugün keşfettim ama gerçekten çok lezzetli.::)))

Adsız dedi ki...

Saka gibi dun evimin bahcesindeki ihlamur yapragini topladim aklima geldi denemelik zeytinyagli sarmasini yaptim kolu komsuya hava atiyodum ben buldum diye.gorumcem tadina bayildi sonra sen bunu netten mi ogrendin deyip nete bakti ve bu sayfayi gorduk bende ben buldum diye hava atiyodum tuh